Pagina's

vrijdag 19 april 2013

Business Model Canvas

Om een organisatie in beeld te brengen is een een businessmodel nodig dat iedereen begrijpt: een concept dat de beschrijving vergemakkelijkt. Een businessmodel beschrijft de grongedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Een bekend businessmodel is het Business Model Canvas. Dit model laat aan de hand van 9 bouwstenen de logica zien van hoe een bedrijf geld wil gaan verdienen. De 9 bouwstenen zijn: klantsegment, waardeproposities, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, key resources, kernactiviteiten, key partners en kostenstructuur. Het businessmodel is als een blauwdruk voor een strategie die geïmplementeerd gaat worden door organisatiestructuren, processen en systemen. De linkerkant van het canvas laat de efficiency zien en de rechterkant de waarde.

In de bijgevoegde link is de gezamenlijke opdracht van week 1 te vinden. Deze opdracht gaat over het Business Model Canvas. Het rechtergedeelte, waarde, is ingevuld. Het model is toegepast op Diergaarde Blijdorp.
De gezamenlijke opdracht over innovatie

Burgers’ Zoo wint Zoosite Award; Blijdorp meest innovatief

De prijs voor het ‘Meest innovatieve dierentuin’ ging naar Blijdorp in Rotterdam. Om een nominatie te ontvangen in deze categorie dient een dierentuin tenminste drie nieuwe of hernieuwde verblijven of vergelijkbare vernieuwingen door te voeren binnen een kalenderjaar. Diergaarde Blijdorp vernieuwde in 2012 het Aziëmoeras en bouwde in het Aziëhuis diverse verblijven voor reptielen (onder andere komodovaranen, brilslangen en zeilhagedissen). Safaripark Beekse Bergen, die nipt op de tweede plek eindigde, bouwde nieuwe verblijven voor tijgers, een voliere voor wevervogels en verbouwde een verblijf om er tapirs in te kunnen houden.

Klik hier voor het artikel

''Nederland is te traag met innovatie''

Een opvallend artikel over hoe de innovatie in Nederland is verslechterd ten opzichte van andere landen. Zoals de kop van dit artikel al luid ‘’ Nederland is te traag met innovatie’’. Het innovatieklimaat van Nederland verslechtert als het wordt afgemeten tegen twintig andere hoog geïndustrialiseerde landen in de wereld. Dit allemaal is gebleken uit een onderzoek van het CBS.

De opbrengsten van innovatieve producten in de Nederlandse industrie is laag t.o.v. andere landen. Hiermee is Nederland in rap tempo zijn internationale concurrentiepositie aan het verliezen. Voor de dienstensector ligt het innovatieve aandeel in de omzet gunstiger. Een grote reden voor de verslechtering van Nederland op het gebied van innovatie is dat het aandeel werkgelegenheid in de medium en hightech industrie in Nederland erg laag is in vergelijking met alle referentielanden.

donderdag 18 april 2013

Innovatie in de dierentuin

Een oud medewerkster is na een aantal jaar terug geweest naar haar oude werkgever Blijdorp. Er is nadat ze weg is gegaan veel veranderd bij Blijdorp, zowel grote als kleine veranderingen. Het was een droombaan van haar en ze vertelt veel over wat er achter de schermen gebeurt. Volgens haar is op het gebied van de horeca in het bedrijf veel veranderd. Je hebt nu een uitgebreider assortiment met vooral verse producten. Qua uitzicht heeft het ook vooruitgang geboekt. Zo heb je nu loungebanken en kun je lekker eten. Daarnaast zijn er nieuwe soorten dieren in het park te vinden, zoals ijsberen. Hieruit blijkt de mate waarmee Blijdorp al bezig is geweest met innovatie.

Meer informatie over de ervaringen van de oude medewerkster

Innovatie in Europese landen

Het bijgevoegde artikel gaat over de staat van innovatie in de Europese lidstaten. Innovatie geldt hier als leidraad voor technologisch en organisatorisch gedreven groei en ondernemingsdynamiek. Er wordt innovatie gemeten op allerlei mogelijke en onmogelijke manieren, dit is dan ook onderwerp van discussie en debat. Landen vinden altijd dat ze bij de innovatieleiders thuishoren en niet bij de categorie innovatievolgers.

Momenteel valt Nederland in de categorie innovatievolgers. Dit gezamenlijk met heel west Europa, op Duitsland na. Naast Duitsland zijn enkel de Scandinavische landen innovatieleiders in Europa.

Er is voor het eerst sinds de crisis een duidelijk verschil in innovatie tussen de lidstaten van de EU. Tot 2011 groeiden de prestaties naar elkaar toe. Het verschil tussen innovatieleiders en innovatievolgers wordt kleiner. Afgelopen jaar kwam daar een einde aan. De innovatieleiders zagen hun voorsprong op de overige lidstaten toenemen.

De groeidynamiek in Europa groeit uit elkaar. De Britse ontwikkelingseconoom Paul Collier omschrijft dit divergentieproces in de eurozone als het ontstaan van submerging economieën. Deze landen gaan achteruit, in schrille tegenstelling tot de emerging economieën die we afgelopen decennia vooral in de ontwikkelingslanden hebben zien ontstaan.

Kenmerkend hieraan is de toenemende werkeloosheid bij geschoolde jongeren. Deze vinden amper banen door o.a. de sterk toegenomen concurrentie uit opkomende landen. Ieder jaar dat ze geen werk vinden neemt het scholingsvoordeel af waardoor innovatie moeilijker wordt. 
Artikel over innovatie in Europese landen
 

woensdag 17 april 2013

De functieanalyse: een methode om systematisch te innoveren.

Zoals in het onderstaande bericht kan worden gelezen is innoveren belangrijk voor een bedrijf en voor de economie. Maar welke functies en onderdelen van de organisatie zijn kansrijk voor innovatie? De bijgevoegde link is over een artikel over de functieanalyse. Dit is een methode waarmee een organisatie kan bepalen waar ze op gaan innoveren. De functieanalyse wordt uitgelegd aan de hand van een dierentuin. Dit is daarom toepasselijk voor diergaarde Blijdorp. Het systeem stelt dat een organisatie de hoofdfuncties in stand moet houden. Daarnaast moeten de negatieve functies en bijhorende onderdelen worden gemanipuleerd zodat de positieve functies kunnen worden vergroot. Dit kan op meerdere manieren. In het artikel wordt dit toegelicht op de dierentuin.
Artikel over functieanalyse toegepast op dierentuin

Innovatie: wat is het en waarom is het belangrijk?

Wat is innovatie precies en wat is het doel ervan? Waarop kan een bedrijf innoveren? Dit zijn belangrijke vragen die beantwoord moeten worden voordat er innovatie kan worden doorgevoerd in een organisatie. Wanneer de basis is gelegd kan er worden gekeken naar de organisatie en de innovatie die mogelijk zou zijn. Op internet heb ik een artikel gevonden waarin deze vragen worden beantwoord en nog meer informatie staat over innovatie. Er staat bijvoorbeeld beschreven: 'Innovatie is het vernieuwen van bijvoorbeeld een product of organisatieproces.'
Interessant online artikel over innovatie.