Om een organisatie in beeld te brengen is een een businessmodel nodig dat iedereen begrijpt: een concept dat de beschrijving vergemakkelijkt. Een businessmodel beschrijft de grongedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Een bekend businessmodel is het Business Model Canvas. Dit model laat aan de hand van 9 bouwstenen de logica zien van hoe een bedrijf geld wil gaan verdienen. De 9 bouwstenen zijn: klantsegment, waardeproposities, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, key resources, kernactiviteiten, key partners en kostenstructuur. Het businessmodel is als een blauwdruk voor een strategie die geïmplementeerd gaat worden door organisatiestructuren, processen en systemen. De linkerkant van het canvas laat de efficiency zien en de rechterkant de waarde.
In de bijgevoegde link is de gezamenlijke opdracht van week
1 te vinden. Deze opdracht gaat over het Business Model Canvas. Het
rechtergedeelte, waarde, is ingevuld. Het model is toegepast op Diergaarde Blijdorp.
De gezamenlijke opdracht over innovatie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten